Sunday, February 14, 2010

Mencari identiti.... Reviu untuk laman web sosial

Saya sedang sibuk bermain Friendster di rumah, apabila tiba-tiba kawan saya bertanya..

"Weh, awak takde Facebook ke? Add la saya kalau ade.."
 ? Oooo...Saya pun reply...
"Bukan tak mau buat ,tapi I malas nak buat... Serabut jadinye.. Sekarang ni, I ade Friendster and Myspace.. Pun dah serabut..."
 "Ramai kawan-kawan kite yang dah ade FB... rugi awak tak buat tau..."
"Tapi kawan-kawan tu dah ade dalam Friendster dah... Kan same je...?"
"Ala, up-to-date la sikit...FB punye function macam-macam ade... Upload pics, link video..."
"La....kenape? Kan semue tu ade dalam Friendster dah...?" 
Dan soalan tu habis tergantung dekat situ je.... Selepas rumah sewa kami di Nilai sudah dipasang wi-fi, semua kawan-kawan saya 'memaksa' saya mengaktifkan akaun Facebook, satu lagi laman web sosial... Senang nak berkomunikasi, kata mereka... saya menggunakan nama panggilan saya sendiri...



Yang terbaru... Benda pertama perlu disemak dan di'semak' (bunyi vokal emak)




Yang lama ditinggal jua... saya juga menanggung beban... sabar...




Saya... Saya... Dan saya... tengok pada tab tiap-tiap gambar... Ini baru untuk kepentingan sendiri.. Belum lagi untuk kepentingan yang lain..


Benda sama, cara berbeza...
Minggu pertama memang seronok, saya mampu berjaga sampai siang,hanya nawaitu untuk Facebook. Provider memang pandai bermain dengan kehendak pengguna. Carian dan capaian yang pantas. Tetapi, hasilnya amat 'tidak memberangsangkan'... semua kawan-kawan yang sama di dalam akaun Friendster, telah aktif di dalam Facebook. Tiada yang berubah, dan saya tetap macam ini juga.. Tiada orang yang sudi menyokong saya menjadi Yang Di Pertua MPP USIM, tak ada siapa yang mahu masukkan barang seringgit pun dalam akaun PTPTN saya, dan saya tetap jadi saya... Tidak masyhur seperti hari-hari tanpa Facebook yang 'kononnya' gah ...


Entahlah...kadang-kadang kita tak boleh lari dari hakikat, teknologi semakin deras berkembang, gaya juga berubah.. Dulu orang bermain wau, pergi ziarah dan kenduri, makan-makan dan 'melepak' selain di rumah... Tapi zaman sudah maju (kata orang..) ... Apa guna pergi main wau, penat... Main game lagi seronok... Apa kelas pergi ziarah orang sakit, hantar SMS lagi mudah...setengah sen je...Tak sangkut dekat jam... ape kelas kawan dengan orang kampung ni, baik main social web site and chat... baru nampak stylo, 'gadis' pon ramai.. (Antara yang kita slalu dengar)... Kita hendak sesuatu yang baru, tetapi bila kita dah dapat, hasilnya sama? Mungkin orang yang ada teknologi itu, dalam masa sebulan, akan berkata "fed up la aku... bende same je," atau "Ha! ade laman web sosial terbaru, XYZ...Jom kite join ramai-ramai, barulah UP-TO-DATE,"


Soalannya ialah: Identiti perlukan teknologi terbaru? katakan kalau saya terus bermain lame social web (macam yang kita tau, Friendster wujud dulu sebelum Facebook dalam lebih kurang enam tahun), adakah saya akan hilang kawan? Adakah saya perlu menangis kerana saya tidak dapat link ke video terbaru kawan-kawan saya? adakah duit saya berkurangan nanti? saya rasa, semua jawapan akan dibalas 'tidak'...sebab:



  1. Hari-hari saya jumpa kawan saya di kampus, cuma saya tak tau live update mereka, makan ape harini....sakit ape.... Tapi, ada saya kesah? cerita yang sama akan berulang dengan web sosial yang dulu... Setakat soalan macam di atas, baik kahwin, lagi baik... Kalau sama jantina, tanya je dekat rumah...
  2. Ingat senang ke nak buat akaun web sosial baru? Yang lama nak biar? Saya ada pilihan... Samada saya suka@tidak pada provider untuk web sosial baru berkenaan... mungkin yang lama, saya kurang dapat maklumat terbaru kawan-kawan... dan yang baru akan gantikan.. Tapi kalau provider laman web sosial yang lama lebih 'menawan kalbu', saya tak minat agaknya pada yang lain... Pengguna mesti pilih apa yang dirasa paling selesa, kalau baju Cap Ayam lebih sedondon daripada Giordano, takkan pengguna kena beli juga sebab ramai orang dah beli?
  3. Siapa pula yang nak jaga kedua-dua laman web ni? Saya? Tolonglah! SAYA PUN ADA KEHIDUPAN REALITI... ada perut untuk diisi, ada azam perlu dicari, ada hati nak berbini... takkan sampai tua hidup macam ni.... Kalau laman web sosial boleh bagi saya duit, saya sanggup jadi 'hamba internet'....
AKAN TETAPI, yang membangkang tetap ada... yang kaya pasal internet pun ada, yang berkahwin sebab laman web sosial pun ada... yang hidup senang-lenang pun tetap membangkang saya... Kau tak guna betul-betul.... Sebab tu kau tak jadi apa-apa... tengok kami ini... kongsi bahan dalam laman web sosial, ambil maklumat terbaru pun dekat sini juga.... Terkenal pun melalui laman web sosial... 



Konklusi, anda pilih sendiri. Saya tetap akan berkata tidak kepada 'identiti memerlukan teknologi terbaru' ... Sebab saya terlalu yakin bahawa jika anda suatu hari nanti jadi malas hendak menjaga laman web sosial anda, anda akan mendapat result seperti saya, malas dan tetap di sini... Saya tidak salahkan sesiapa... tapi satu soalan dari kawan saya yang selalu buat saya terfikir, Keperluan atau kehendak? Sekian..






Cake-I Will Survive

1 comments:

Nan said...

Betul2...Sekarang ni da ramai demam dgn FB...
Kalu dgr x do akaun FB, mmg org pandang pelik punye kn...What ever, bg pandapaty syla, semua laman web 2 le jd bgs dan buruk kepada seseorang.Bergantung pada individu yang menggunakannya...Mcm Mto jugak.
Ble kita bw elok, Nescya kebarangkalian nk eksiden 2 payah d bandingkan dgn membwa laju tanpa arah...

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates